pietenbeainbali.reismee.nl

tempo doeloe

Maandag tot en met zaterdag

Een weekje rustig aan. De temperatuur is wat gestegen, dus het tempo is iets lager 's morgens vroeg nog wel fietsen en een ochtend golfen hoorde wel bij het programma. De caddies en ik kwamen nog een slang tegen. De caddies gilden behoorlijk toen zij dit beest zagen. In mijn onwetendheid stond ik er bijna op.

Van woensdag op donderdag nacht werden we om 4.00 en 5.00 uur wakker geschut door aardschokken. Wel een apart gevoel als je ligt te schudden in je bed. Maar geen alarm, dus zal het wel meevallen.

Gisterenmiddag hebben we in de omgeving gefietst met Putu. Zij had een vrije middag en wilden gaan genieten .Gelukkig was het bewolkt, dus konden we ook genieten van de woonwijkjes, park in Denpasar en wat rijstvelden. Het is wel even anders fietsen met iemand die hier woont. Het gemak waar zij zich over de weg begeven is toch wel even anders. Jammer dat je hier hele stukken over de snelweg moet fietsen. Andere wegen van de een naar de andere kant hebben ze niet. Vooral aan de linkerkant maakt het voor ons wel eens lastig om rechts af te willen slaan.

Putu komt nog iedere keer met zakken fruit. Vandaag heb ik maar wat uitgedeeld bij het zwembad, we krijgen het niet op en worden zo te gezond.

Wat is het toch een heerlijk land. Geen zichtbare agressie, de zon die bijna altijd schijnt, heerlijk eten wat overal op het eiland groeit. Familie die door omstandigheden gedwongen worden voor elkaar te zorgen. De meeste mensen hebben geen zorgverzekering of betalen belasting. Dit heeft wel gevolgen voor ze. Als je ziek wordt en jij of je familie kunnen geen medicatie of arts betalen dan kan het wel eens afgelopen met je zijn.

Corruptie is hier heel normaal. Alles is om te kopen met geld. De betere banen daar moet je je op inkopen, vooral ambtenarenfuncties Onderwijs is hier slecht. Alle extra lessen moet voor betaald worden. Zoals ik misschien al eerder vertelde: Balinezen denken over het algemeen niet vooruit. Vandaag geld is prima, morgen zien we wel weer. Banken zijn niet te vertrouwen, je kan je geld ook beleggen in land wat je van iemand in geldnood koopt. Heel veel dingen koop je op afbetaling, zoals je brommer en mobile telefoon. Het is hier mode om twee telefoons te hebben, met 2 nummers. En net zoals overal in de rest van de wereld staren we de hele dag naar onze mobiel met de hoop dat er iemand contact met je zoekt.

Jammer( voor de economie goed) dat er zoveel toeristen zijn. Vooral Australiërs zijn hier in grote getale. Voor hun is Bali zoals wij naar Spanje en Turkije gaan. De meeste zien eruit uit zoals wij gekleed gingen in de jaren 70/ 80. Zonder Tatoo ben je al helmaal niets en grof en ordinair zijn de meeste ook.

Wat hier net als in alle andere Aziatische landen ook is: De oudere blanke man met een jong Balinees meisje. Deze hebben soms ook nog een kind van de man, dan hebben ze , wat wij noemen een Nanny die de hele dag overal met kind mee naar toe gaat. Over het algemeen zijn het dominante mannen, hun wil is wet. De vrouw knikt wel en doet, want geld maakt hun in eerste instantie gelukkig. De werkelijkheid wat wij zien is, dat de man zich slecht aanpast aan de Balinese cultuur, die heel wat tradities kent .Ze moeten ook geld afdragen aan de familie en vooral jongere broertjes profiteren daarvan. Dus mannen......, het lijkt wel geweldig, maar niet alles is rozengeur en maneschijn.

Er lopen nu 3 belgische meiden voorbij met een t-shirt aan met de tekst:' Bali dat je er niet er niet bij was'.

Stef & kim

Hallo,
Je verhalen zijn leuk om te lezen en te volgen.
Het geeft mij een mooie ondruk wat er hier te beleven valt!
Wij zijn hier 3 dagen aanwezig en amuseren ons goed maar alles is vooral relax. Nu zijn we in manggis en hebben hier het meeste gezien.
Vrijdag gaan we 4 dagen naar ubud om daar de streek te verkennen en als einde van de reis zijn we nog 4 dagen in nusa dua.
Mocht je tips of weetjes hebben van plaatsen die de moeite zijn om te zien stuur mij die aub door zodat we niets van dit prachtige land missen.
Kan ook op mijn email geerolfs@hotmail.com
Mvg
Stef en kim

Jade

Hay Bea, volgens mij wanen jullie je echt in een sprookje:-) tijdens het lezen van jullie verhalen reis ik in gedachten helemaal mee en he ik voorstellingen in mijn hoofd gemaakt van hoe de dingen en het land er uit ziet. Dat is niet verkeerd op de vroege ochend waar ik ziek en snotterend in mijn bed lig..hier is het griep seizoen begonnen en dat terwijl we nu heerlijk zomerweer hebben in
Nederland. Vorige week de vollyball dag gehad met alle locaties van AT en de bbq. Was erg leuk om mee te maken. We hebben we 1 potje van de 3 gewonnen haha maar het plezier was er niet minder om. Nog een hele fijne laatste dagen en geniet nog even. Groetjes Jade